понеділок, 21 грудня 2015 р.

Позакласний захід до дня Космонавтики "Крок до зірок"

КРОК ДО ЗІРОК.
Засідання клубу юних математиків, присвячене
Дню космонавтики
         Блез Паскаль писав: «Предмет математики настільки серйозний, що варто не проґавити випадку пожвавити його». І саме такі уро­ки та позакласні заходи, що поєднують у собі серйозну нову інформацію, різноманітні складні та цікаві задачі, елементи казки, театру, літературні сторінки, час­тинки гумору, викликають ціка­вість та живий інтерес в учнів 5—6 класів. Учні із задоволенням беруть участь у підготовці і прове­денні дидактичних ігор, конкур­сів, вікторин, під час яких повто­рюють вивчений на уроках мате­ріал, пізнають нове, відпочивають та розважаються. Такі заходи сприяють розвитку почуття ко­лективізму, навчають дітей пра­цювати у групах, дисциплінують і, врешті-решт, допомагають зро­зуміти, наскільки неосяжним і цікавим, складним і захоплюю­чим є світ математики.
         Так, на початку квітня я планую провести для учнів 5 класів черго­ве засідання клубу юних матема­тиків, присвячене Дню космонав­тики. Враховуючи досвід попе­редніх засідань, сподіваюсь, що цей захід дасть можливість повто­рити математичний матеріал, вивчений у 5 класі, учні отрима­ють відомості про будову Всесві­ту, відомих людей, що досліджу­вали зоряне небо і працювали в космосі. Крім того, підготовка традиційного домашнього зав­дання (повідомлення про космо­навтів Ю. Гагаріна і Л. Каденюка, пошук віршів про космос) має ве­лике   значення   для   розвитку відповідальності та організова­ності дітей. Якщо Вас зацікавить зміст цього заходу, пропоную сценарій засідання клубу.
         Мета заходу: узагальнити знання учнів 5 класу з математики; сприя­ти формуванню та розвитку інте­лектуальних та творчих здібно­стей учнів; розвивати уявлення учнів про Всесвіт, окремі планети Сонячної системи; налагоджува­ти міжпредметні зв'язки; розши­рювати світогляд учнів; виховува­ти почуття патріотизму.
         Обладнання: плакати з висловами про астрономію та математику, портрети Г. Галілея, Ю. Гагаріна, Л. Каденюка; глобус; кодоскоп; магнітофон, касета або диск із за­писом пісні гурту «Земляни».
ХІД ЗАХОДУ
         Залу прикрашено портретами і плакатами з висловами: «По­літ — це математика» (В. Чкалов), «...Що може бути чарівнішим від небосхилу, який вміщує в собі все прекрасне?» (М. Копернік) та ін.
I. Організація класу. Вступна
бесіда вчителя
(Звучить запис пісні гурту «Зем­ляни» «Земля в иллюминаторе».)
Незбагненна краса і таємничість зоряного неба вабила людей із давніх-давен. Ще в стародавні віки допитливі люди навчилися відрізняти «нерухомі» зорі від планет, що швидко змінювали своє розміщення серед зір.
Намагаючись осягнути таємниці зоряного неба, люди помітили, що за допомогою зірок можна орієнтуватися у далекій дорозі, що, спостерігаючи першу появу тієї чи іншої яскравої зорі на вечірньому небосхилі, можна ви­значити початок господарських сезонів, час.
Сьогодні на вас чекає захоплюю­ча подорож Всесвітом.
Запрошуємо команди «Космос» і «Земля» на старт!
II.     Старт
(Представлення команд оціню­ється 1—3 балами.)
«Космос» Знову зустрічаємось, Знову поєдинок. Дружно привітаємось, Дорогий противнику!
«Земля»     -Від душі прийміть вітання І найкращі побажання. Будемо всім ми вам бажати Чемпіонами сьогодні стати.
Останні чи перші, Які б не були, Назавжди залишимось Друзями ми.
«Земля»
Ширше двері відчиняйте Розуму й кмітливості, Естафету передайте Творчої сміливості.
Учител ь Щоб усе було гаразд — Докладіть старання. Виконайте — просимо вас — Всі наші бажання!
«Космос»
Хочем, щоб противник наш
Другом був завжди для нас. Раз!
Учитель
І болільників сім'я
Щоб веселою була. Два!
«Земля» Справедливість — для журі! — Це вже три!
«Космос»
Хай учасники прикладуть всі сили
І знання свої покажуть. — Це чотири!
Учитель
А гостям ми не дозволим нудьгувать. — Це вже п'ять!

III. Метеоритний дощ
         (Учасникам команд пропонують­ся задачі астрономічного змісту, що проектуються на екран. Пра­вильна відповідь оцінюється 1 ба­лом. Відповідає та команда, яка першою розв'язала задачу. Якщо відповідь неправильна, то відпо­відає інша команда.)
         Ви потрапили під метеоритний дощ. Тільки після розв'язання за­дач ваші зорельоти зможуть руха­тись далі.
1.   Відстань від Землі до Сонця сто  сорок дев'ять   мільйонів.шістсот тисяч кілометрів, а від Землі до Місяця — 384 тисячі 4 сотні кілометрів. Запишіть ці числа.
2.  Відстань від Місяця до Землі 384 400 км. Округліть це чис­ло до:
а) сотень тисяч;
б) десятків тисяч.
3.  Радіус Місяця 1738 км. Ок­ругліть це число до:
а) одиниць класу тисяч;
б) сотень.
4.  Відстань від Землі до Сонця дорівнює 149 500 000 км.
Скільки часу потрібно витра­тити, щоб подолати цю від­стань:
а) літаку, що летить зі швидкістю
1000 км/год;
б) автомобілю, що рухається зі
швидкістю 100 км/год?
5.  Рік має приблизно 365— доби.Скільки в році
а) годин;
б) хвилин?
6.        Швидкість космічного кораб­ля «Восток» — 8 м/с. Який шлях пролетів Ю. Гагарін за 108 хвилин?
7.        Відстань від Місяця до Землі приблизно 384 000 км. За який час подолає цю відстань раке­та, швидкість якої 8 м/с?
IV. Планета «Цікаві факти»
(Учитель надає інформацію, кож­на фраза починається зі слів: «Чи знаєте ви, що...»)
Чи знаєте ви...
— З поверхні Землі можна поба­чити близько 6 000 зірок.
—      У 1609 році Галілео Галілей вперше поглянув на небо в теле­скоп.
Скільки років відділяє нас від цієї події?
Усього у світі працює 400 ас­трономічних обсерваторій. Оде­ська астрономічна обсерваторія була заснована в 1871 році.
Темні ділянки на Місяці, що ви можете спостерігати з Землі,— це так звані моря: Море Криз, Море Вологості, Море Достатку. В них немає води. Це рівнинні ділянки поверхні.
Першою людиною, що ступила на Місяць, був Нейл Армстронг, який 20 липня 1969 року прибув на Місяць на кораблі «Апол-лон-11».
Слово «космос» у перекладі з грецької означає «оздоба», «прикраса».
V. Конкурс капітанів (оцінюється 1-3 балами)
1.   Скільки трикутників [квадра­тів] зображено на рисунку?
(Шість)                                                                        (Одинадцять)
2.   Обчисліть швидко суму:
1 + 2 + 3 + 4+...+ 199 + 200. (201 100 = 20100)
[Обчисліть швидко добуток:
97-94. (97 -94 =(97-6) --100+3-6=9118)]
3. Який годинник показує точ­ний час тільки 2 рази на добу? (Годинник, який не працює).
 [Одна сторона квадрата 6 см, 1 а друга — на 2 см довша. Знайдіть і площу квадрата. (Це не квадрат)]
 VI. Домашнє завдання
(Представник команди «Земля» | повідомляє відомості про першо­го космонавта світу Ю. Гагаріна. «Космос» — про першого космо­навта України Л. Каденюка. Оці­нюється 1—3 балами)
VII. Конкурс уболівальників «Чорна дірка»
Кожна правильна відповідь оці­нюється 1 балом.
На шляху ваших зорельотів з'я­вилась «чорна дірка», яка з вели­чезною силою намагається втяг­нути вас у себе. Щоб увімкнути захисне поле, необхідно дати яко­мога більше правильних відпо­відей на питання.
Назвіть приказки, прислів'я, назви пісень, в яких зустрічають­ся числа.
У прикладі 36: 6 + 3 • 2 поставте дужки так, щоб:
а)  отримати 3;
б) отримати 8.
VIII. Планета «Поетична»
(Представники команд декла­мують вірші. Оцінюється 1—3 ба­лами)
Ракета небо прочеркнула —
Ей в космос путь давно не нов.
Не сльїшно рокота и гула
Уж из подоблачньїх ковров.
И укрощенньш мирньїй атом
Послушен разуму людей.
Над Падуном — плотиной сжатьім —
Свет злектрических огней.
Все зто — плод людских исканий,
Все зто создано не вдруг
Могучей силой точних знаний,
И мастерством рабочих рук!
И прежде чем, заметьте, кстати,
Ракете той бнл дан прицел,
Ее маршрутом математик
На крнльях формул пролетел.
Сухие строки уравнений —
В них сила разума влилась:
В них — обьяснение явлений,
Вещей разгаданная связь.
IX.    Підсумки заходу.
Нагородження переможців
Ви довго літали Всесвітом, до­лаючи перешкоди, і ось нарешті настав час повернутися на рідну планету.
Ви добре працювали, Старались, як могли. Немає переможених, Тут всі перемогли.
(Нагородження переможців)



Література
1. Математика — 5: Підручник для 5 класу / За редакцією Г. Янчен-ко. — Тернопіль: Підручники & І посібники, 2003.
2.        Климишин І. А., Тельнюк-Адам- | чук В. В. Шкільний астрономіч­ний довідник.  — К.:  Радянська | школа, 1991.
3.        Шкловский И. С. Звездьі: их рож-дение, жизнь и смерть. — М.: Нау- | ка, 1894.
4.        Коба В. І., Хмура О. О. Позаклас-на робота з математики в школі. — К.: Радянська школа, 1968.
5.        КонфоровичА. Г., АндрошукІ. Г., Груніна К. О. Математичні вечори І у восьмирічній школі. — К.: Ра­дянська школа, 1974.
6.        Подашов А. П. «Вопросьі вне-классной работьі по математике
в школе (VXI классьі). — М.: Го- | сударственное   учебно-педагоги-ческоеиздательство Министерст- | ва просвещения РСФСР, 1962.


Немає коментарів:

Дописати коментар