КРОК ДО
ЗІРОК.
Засідання
клубу юних математиків, присвячене
Дню
космонавтики
Блез Паскаль писав:
«Предмет математики настільки серйозний, що варто не проґавити випадку пожвавити його». І саме такі уроки та
позакласні заходи, що поєднують у собі серйозну нову інформацію, різноманітні
складні та цікаві задачі, елементи казки, театру, літературні сторінки, частинки
гумору, викликають цікавість та живий інтерес в учнів 5—6 класів. Учні із задоволенням беруть участь у підготовці і проведенні дидактичних ігор,
конкурсів, вікторин, під час яких повторюють вивчений на уроках матеріал, пізнають нове, відпочивають та
розважаються. Такі заходи сприяють розвитку почуття колективізму, навчають
дітей працювати у групах, дисциплінують і, врешті-решт, допомагають зрозуміти,
наскільки неосяжним і цікавим, складним і захоплюючим є світ математики.
Так, на
початку квітня я планую провести для учнів
5 класів чергове засідання клубу юних математиків, присвячене Дню
космонавтики. Враховуючи досвід попередніх засідань, сподіваюсь, що цей захід дасть можливість повторити
математичний матеріал, вивчений у 5 класі, учні отримають відомості про будову Всесвіту, відомих людей, що досліджували
зоряне небо і працювали в космосі. Крім того, підготовка традиційного домашнього
завдання (повідомлення про космонавтів Ю.
Гагаріна і Л. Каденюка, пошук віршів про космос) має велике значення
для розвитку відповідальності та
організованості дітей. Якщо Вас зацікавить зміст цього заходу, пропоную
сценарій засідання клубу.
Мета заходу: узагальнити знання учнів
5 класу з математики; сприяти формуванню та розвитку інтелектуальних
та творчих здібностей учнів; розвивати уявлення учнів про Всесвіт, окремі планети Сонячної системи; налагоджувати
міжпредметні зв'язки; розширювати
світогляд учнів; виховувати почуття патріотизму.
Обладнання: плакати з
висловами про
астрономію та математику, портрети Г.
Галілея, Ю. Гагаріна, Л. Каденюка; глобус; кодоскоп; магнітофон, касета
або диск із записом пісні гурту «Земляни».
ХІД ЗАХОДУ
Залу
прикрашено портретами і плакатами з висловами: «Політ — це математика» (В. Чкалов), «...Що може бути чарівнішим від
небосхилу, який вміщує в собі все прекрасне?» (М. Копернік) та ін.
I. Організація
класу. Вступна
бесіда вчителя
бесіда вчителя
(Звучить запис пісні
гурту «Земляни» «Земля в иллюминаторе».)
Незбагненна краса і
таємничість зоряного неба вабила людей із давніх-давен. Ще в стародавні віки
допитливі люди навчилися відрізняти «нерухомі» зорі від планет, що швидко
змінювали своє розміщення серед зір.
Намагаючись осягнути
таємниці зоряного неба, люди помітили, що за допомогою зірок можна
орієнтуватися у далекій дорозі, що, спостерігаючи першу появу тієї чи іншої
яскравої зорі на вечірньому небосхилі, можна визначити початок господарських
сезонів, час.
Сьогодні на вас чекає
захоплююча подорож Всесвітом.
Запрошуємо команди
«Космос» і «Земля» на старт!
II. Старт
(Представлення команд оцінюється
1—3 балами.)
«Космос» Знову
зустрічаємось, Знову поєдинок. Дружно
привітаємось, Дорогий противнику!
«Земля» -Від
душі прийміть вітання І найкращі
побажання. Будемо всім ми вам бажати
Чемпіонами сьогодні стати.
Останні чи
перші, Які б
не були, Назавжди залишимось Друзями
ми.
«Земля»
Ширше двері
відчиняйте Розуму й кмітливості, Естафету передайте Творчої
сміливості.
Учител ь Щоб усе було гаразд — Докладіть
старання. Виконайте — просимо вас — Всі
наші бажання!
«Космос»
Хочем, щоб
противник наш
Другом був завжди для нас.
Раз!
Учитель
І
болільників сім'я
Щоб веселою
була. Два!
«Земля» Справедливість
— для журі! — Це вже три!
«Космос»
Хай учасники
прикладуть всі сили
І знання
свої покажуть. — Це чотири!
Учитель
А гостям ми
не дозволим нудьгувать. — Це вже п'ять!
III. Метеоритний дощ
(Учасникам команд пропонуються задачі астрономічного
змісту, що проектуються на екран. Правильна
відповідь оцінюється 1 балом. Відповідає та команда, яка першою
розв'язала задачу. Якщо відповідь неправильна, то відповідає інша команда.)
Ви потрапили під метеоритний дощ. Тільки після розв'язання
задач ваші зорельоти зможуть рухатись
далі.
1. Відстань від Землі до Сонця сто сорок дев'ять мільйонів.шістсот
тисяч кілометрів, а від Землі до Місяця — 384 тисячі 4 сотні кілометрів. Запишіть ці числа.
2. Відстань
від Місяця до Землі 384 400 км .
Округліть це число до:
а) сотень тисяч;
б) десятків тисяч.
3. Радіус
Місяця 1738 км .
Округліть це число до:
а) одиниць класу тисяч;
б) сотень.
4. Відстань
від Землі до Сонця дорівнює 149 500 000 км .
Скільки часу потрібно витратити, щоб подолати цю відстань:
Скільки часу потрібно витратити, щоб подолати цю відстань:
а) літаку, що летить зі швидкістю
1000 км/год;
1000 км/год;
б) автомобілю,
що рухається зі
швидкістю 100 км/год?
швидкістю 100 км/год?
5. Рік має приблизно 365— доби.Скільки
в році
а) годин;
б) хвилин?
6.
Швидкість космічного корабля «Восток» — 8 м/с. Який шлях
пролетів Ю. Гагарін за 108 хвилин?
7.
Відстань від Місяця до Землі приблизно 384 000
км . За який час подолає цю відстань ракета,
швидкість якої 8 м/с?
IV. Планета «Цікаві факти»
(Учитель
надає інформацію, кожна фраза починається зі слів: «Чи знаєте ви, що...»)
Чи знаєте ви...
— З поверхні Землі можна
побачити близько 6 000 зірок.
— У 1609 році Галілео Галілей
вперше поглянув на небо в телескоп.
Скільки років відділяє
нас від цієї події?
—Усього у світі працює 400 астрономічних обсерваторій.
Одеська астрономічна обсерваторія була
заснована в 1871 році.
—Темні ділянки на Місяці, що ви можете спостерігати з Землі,— це так звані моря: Море Криз,
Море Вологості, Море Достатку. В них немає води. Це рівнинні ділянки поверхні.
—Першою людиною, що ступила на Місяць, був Нейл
Армстронг, який 20 липня 1969 року прибув на Місяць на кораблі «Апол-лон-11».
—Слово «космос» у перекладі з грецької означає «оздоба»,
«прикраса».
V. Конкурс капітанів (оцінюється 1-3 балами)
1. Скільки трикутників [квадратів] зображено на рисунку?
(Шість) (Одинадцять)
2. Обчисліть швидко суму:
1 + 2 + 3 + 4+...+ 199 + 200. (201 100 = 20100)
[Обчисліть
швидко добуток:
97-94. (97 -94 =(97-6)
--100+3-6=9118)]
3. Який годинник показує точний час
тільки 2 рази на добу? (Годинник, який не працює).
[Одна сторона квадрата 6 см , 1 а друга — на 2 см
довша. Знайдіть і площу квадрата.
(Це не квадрат)]
VI. Домашнє завдання
(Представник
команди «Земля» | повідомляє відомості про першого космонавта світу Ю.
Гагаріна. «Космос» — про першого космонавта України Л. Каденюка. Оцінюється
1—3 балами)
VII. Конкурс уболівальників
«Чорна дірка»
Кожна
правильна відповідь оцінюється 1 балом.
На шляху ваших зорельотів
з'явилась «чорна дірка», яка з величезною силою намагається втягнути вас у
себе. Щоб увімкнути захисне поле, необхідно
дати якомога більше правильних відповідей на питання.
—Назвіть приказки, прислів'я, назви пісень, в яких
зустрічаються числа.
—У прикладі 36: 6 + 3 • 2 поставте дужки так, щоб:
—а) отримати 3;
б) отримати 8.
VIII. Планета «Поетична»
(Представники команд
декламують вірші. Оцінюється 1—3 балами)
Ракета небо
прочеркнула —
Ей в космос
путь давно не нов.
Не сльїшно
рокота и гула
Уж из
подоблачньїх ковров.
И укрощенньш
мирньїй атом
Послушен
разуму людей.
Над Падуном
— плотиной сжатьім —
Свет
злектрических огней.
Все зто —
плод людских исканий,
Все зто
создано не вдруг
Могучей
силой точних знаний,
И
мастерством рабочих рук!
И прежде
чем, заметьте, кстати,
Ракете той
бнл дан прицел,
Ее маршрутом
математик
На крнльях
формул пролетел.
Сухие строки
уравнений —
В них сила
разума влилась:
В них —
обьяснение явлений,
Вещей
разгаданная связь.
IX. Підсумки заходу.
Нагородження переможців
Нагородження переможців
Ви довго літали
Всесвітом, долаючи перешкоди, і ось нарешті настав час повернутися на рідну планету.
Ви
добре працювали, Старались, як могли. Немає
переможених, Тут всі перемогли.
(Нагородження переможців)
Література
1. Математика
— 5: Підручник для 5 класу / За редакцією Г. Янчен-ко. — Тернопіль:
Підручники & І посібники, 2003.
2.
Климишин І. А., Тельнюк-Адам- | чук
В. В. Шкільний астрономічний довідник. — К.:
Радянська | школа, 1991.
3.
Шкловский И. С. Звездьі: их рож-дение,
жизнь и смерть. — М.: Нау- | ка, 1894.
4.
Коба В. І., Хмура О. О. Позаклас-на
робота з математики в школі. — К.: Радянська школа, 1968.
5.
КонфоровичА. Г., АндрошукІ. Г., Груніна
К. О. Математичні вечори І у восьмирічній школі. — К.: Радянська школа, 1974.
6.
Подашов А. П. «Вопросьі вне-классной
работьі по математике
в школе (V—XI классьі). —
М.: Го- | сударственное
учебно-педагоги-ческоеиздательство Министерст- | ва
просвещения РСФСР, 1962.
Немає коментарів:
Дописати коментар