Навчальний кабінет математики як творча лабораторія
вчителя та учня
Ефективність навчання залежить від
багатьох компонентів, у тому числі від зовнішніх умов: майстерності вчителя,
методів навчання, забезпеченості уроку технічними засобами навчання, змісту
програм, навчального обладнання, засобів управління навчальним процесом, навчальних
меблів тощо.
Головне завдання кожного вчителя на
сучасному етапі — пробудити інтерес до навчання та навчити самостійно здобувати
знання, творчо їх використовувати.
Навчання предмета буде успішним, якщо в
учителя є можливість пояснювати новий (або закріплювати старий) матеріал,
використовуючи наочність, сучасні педагогічні засоби навчання. Оптимальне
комплексне використання всіх видів навчального обладнання, що зосереджене в
кабінеті, допомагає вчителю досягнути високого рівня засвоєння навчальних
досягнень учнів.
У сучасній науково-педагогічній
літературі дається таке визначення навчального кабінету – це єдина, органічно
пов'язана система навчального обладнання, змонтована в окремому приміщенні,
оформлена відповідно до вимог наукової організації праці вчителя та учня, що
забезпечує високий рівень викладання предмета.
Виходячи з цього, визначено основні завдання
навчального кабінету:
•
надання науково-методичної допомоги
вчителям в удосконаленні навчально-виховної роботи;
•
забезпечення можливості використання
вчителем сучасних педагогічних засобів навчання;
•
узагальнення і розповсюдження досвіду
кращих учителів;
•
організація позакласної роботи з учнями.
Наявність добре обладнаного навчального кабінету
сприяє забезпеченню високого рівня викладання навчальної дисципліни,
підвищенню ефективності праці вчителя та учня, підвищенню рівня навчальних
досягнень учнів, прищепленню інтересів учнів до навчального предмета.
Правильна організація роботи кабінету
сприяє комплексному використанню видів навчального обладнання. А використання
сучасних електронних педагогічних засобів навчання розкриває великі
можливості, суть яких у наступному:
1. Можливість
організації праці вчителів і учнів на науковій основі (здійснення наукової
організації праці).
2. Якісне, раціональне
використання сучасних електронних педагогічних засобів навчання спільно з
традиційною наочністю.
3. Активізація
пізнавальної діяльності учнів (у засвоєнні навчального матеріалу бере участь
багато аналізаторів — слухових, зорових тощо). Це впливає позитивно не тільки
на розум учнів, але і на їх емоції.
4. Створення
широких можливостей для самостійної роботи учнів.
5. Підвищення
інтересу учнів до матеріалу, що сприяє якісному засвоєнню основних знань,
учить застосовувати їх на практиці, формує вміння робити аргументовані
висновки, а отже, розвиває наукове мислення.
6. Забезпечення
міжпредметних зв'язків.
Для своєчасного оцінювання роботи кабінету та
якісного функціонування кабінету проводиться його паспортизація.
Мета паспортизації навчального кабінету – проаналізувати
стан кабінету, його готовність забезпечити вимоги стандартів освіти, визначити
основні напрями роботи, привести навчальний кабінет у відповідність до вимог
навчально-методичного забезпечення навчально-виховного процесу.
Завданням функціонування навчальних кабінетів є створення передумов для:
·
організації індивідуального та диференційованого
навчання;
·
реалізації практично-дійової і творчої складових змісту
навчання;
·
забезпечення в старшій школі профільного і поглибленого
навчання;
·
організації роботи гуртків та факультативів;
· проведення
засідань шкільних методичних об'єднань;
· індивідуальної підготовки вчителя до
занять та підвищення його науково-методичного рівня («Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів»).
Оформлення
математичного кабінету - процес
постійний і невпинний. Завжди хочеться додати сучасних матеріалів, тим більше,
що перехід до дванадцятирічної (а тепер знов одинадцятирічної) школи і нової
програми потребує такого оновлення. Але математика – наука класична, тому
видання минулих років часто є досить корисними і сьогодні, їх зручно
використовувати для індивідуальної роботи.
Серед
нових надходжень – збірники дидактичних матеріалів, важливі для сьогоднішніх
випускників тестові завдання («Експрес-контроль», зошити для комплексного
оцінювання знань, матеріали у форматі ЗНО), оновлені картки і плакати. Серед
традиційних – підручники минулих років, зошити на друкованій основі із творчими
завданнями, різноманітні завдання на готових кресленнях, математичні таблиці.
Дуже корисними виявилися старі підручники у період очікування підручників
нових.
Перелічені
посібники зібрані у великих кількостях – для всіх учнів, або, якнайменше, по
одному на кожну парту. Хоча сучасна копіювальна техніка надає широких
можливостей, кожен урок так забезпечити нереально, до того ж ми поважаємо
авторське право. Це стосується більшості книг, на яких ми з колегами зупинилися
на як корисніших та зручніших. Але дуже важливою є можливість вибору, тому багато посібників ми
маємо хоча б у одному примірнику – з метою порівняти, обрати незвичне, змінити
типовий хід уроку. Це також різноманітна література енциклопедичного та
довідникового характеру, періодичні видання з фаху, методичні розробки наших
колег з міста і з усієї країни.
Кожен вчитель
обирає для себе власну стратегію підготовки і проведення уроку. Молоді вчителі
часто спираються на видання типу серії «Майстер-клас», де пропонується загальна
схема і план проведення/наповнення уроку. У кабінеті добірка матеріалів
дозволяє створити оригінальний і сучасний урок з будь-якої теми.
Власні
методичні розробки і знахідки ми прагнемо сучасно оформити. До них можна
віднести проекти «Євро-2012 на уроках математики», ігрові та фотопроекти,
матеріали для класного керівника.
Виховна складова як триєдиної мети уроку, так і
сучасної школи в цілому є дуже важливою. Вона реалізується і через роботу
вчителя на кожному уроці, і через роботу класного керівника.
Широкий
спектр матеріалів кабінету дозволяє провести сучасний виховний захід з предмету
і не тільки. Дуже важливим ми також вважаємо наявність великої кількості
творчих ідей щодо тем та змісту їх проведення («Код да Вінчі»: історія і
сучасність», «Теорія ймовірностей та ігроманія», «Геометричні змісти
писанкарства», тощо).
Це ж стосується і робіт учнів. Деякі з них роками є
корисними і не втрачають актуальності (наприклад, моделі геометричних тіл),
деякі створені «на перспективу» - проекти-презентації, фотоілюстрації до
уроків, які створені нещодавно. Особливою частиною творчих робіт є вірші і
сенкани про математичні науки.
В кабінеті
зберігається і використовується велика кількість допоміжних матеріалів до уроку
– лінійки, транспортири, олівці, вирізані з паперу геометричні фігури, коробки
різних форм і розмірів, предмети правильної геометричної форми. І нема потреби
їх інвентаризувати – це повсякденна «колекція», яка постійно втрачає і набуває
за рахунок самих учнів. Використання знань з математики у практичні роботи –
одна з найважливіших складових засвоєння предмету.
Стаціонарної «важкої артилерії» - комп‘ютера, проектора – кабінет не
має. Але при необхідності ці переносні пристрої також використовуються. Є
екран, зручна і широка дошка. До того ж «сучасний» - не є синонімом до «комп’ютерізований»,
бо специфіка математики як навчальної дисципліни часто вимагає «живого»
прикладу і роз‘яснення, індивідуального темпу побудови зображень і т.д. А ось
складні стереометричні зображення дійсно красиво малювати за допомогою програмного
забезпечення.
Завідувач шкільним кабінетом має бути не лише вчителем і класним
керівником, але одночасно і бібліотекарем, дизайнером, завгоспом,
організатором, архіваріусом, а іноді -
маляром, столяром і навіть спонсором. Але коли все збираєш сам і відповідно
до власних потреб (плюс - державних
вимог), то приємно і легко знайти необхідний матеріал, порадити і поділитися,
організувати і провести. Важче - зберегти та поновити, або
описати-записати-надрукувати.
Навесні в
кабінеті з’являються квіти, а взимку – новорічні прикраси. Бо так само як вдома
– на робочому місці має бути приємно і комфортно. І саме це задовольнить всім
вимогам, забезпечить всі потреби і виконає всі завдання.
Немає коментарів:
Дописати коментар