понеділок, 21 грудня 2015 р.

Кабінет математики - творча лабораторія вчителя







Навчальний кабінет математики як творча лабораторія вчителя та учня
Ефективність навчання залежить від багатьох компонентів, у тому числі від зовнішніх умов: майстерності вчителя, методів навчання, забез­печеності уроку технічними засобами навчання, змісту програм, навчаль­ного обладнання, засобів управління навчальним процесом, навчальних меблів тощо.
Головне завдання кожного вчителя на сучасному етапі — пробудити інтерес до навчання та навчити самостійно здобувати знання, творчо їх використовувати.
Навчання предмета буде успішним, якщо в учителя є можливість по­яснювати новий (або закріплювати старий) матеріал, використовуючи наочність, сучасні педагогічні засоби навчання. Оптимальне комплексне використання всіх видів навчального обладнання, що зосереджене в кабі­неті, допомагає вчителю досягнути високого рівня засвоєння навчальних досягнень учнів.
У сучасній науково-педагогічній літературі дається таке визначення навчального кабінету – це єдина, органічно пов'язана система навчального обладнання, змонтована в окремому приміщенні, оформлена відповідно до вимог наукової організації праці вчителя та учня, що забезпечує висо­кий рівень викладання предмета.
Виходячи з цього, визначено основні завдання навчального кабінету:
   надання науково-методичної допомоги вчителям в удосконаленні нав­чально-виховної роботи;
   забезпечення можливості використання вчителем сучасних педаго­гічних засобів навчання;
   узагальнення і розповсюдження досвіду кращих учителів;
   організація позакласної роботи з учнями.
Наявність добре обладнаного навчального кабінету сприяє забезпе­ченню високого рівня викладання навчальної дисципліни, підвищенню ефективності праці вчителя та учня, підвищенню рівня навчальних досяг­нень учнів, прищепленню інтересів учнів до навчального предмета.
Правильна організація роботи кабінету сприяє комплексному викори­станню видів навчального обладнання. А використання сучасних елек­тронних педагогічних засобів навчання розкриває великі можливості, суть яких у наступному:
1. Можливість організації праці вчителів і учнів на науковій основі (здій­снення наукової організації праці).
2. Якісне, раціональне використання сучасних електронних педагогічних засобів навчання спільно з традиційною наочністю.
3. Активізація пізнавальної діяльності учнів (у засвоєнні навчального матеріалу бере участь багато аналізаторів — слухових, зорових тощо). Це впливає позитивно не тільки на розум учнів, але і на їх емоції.
4. Створення широких можливостей для самостійної роботи учнів.
5. Підвищення інтересу учнів до матеріалу, що сприяє якісному засво­єнню основних знань, учить застосовувати їх на практиці, формує вміння робити аргументовані висновки, а отже, розвиває наукове мис­лення.
6. Забезпечення міжпредметних зв'язків.
Для своєчасного оцінювання роботи кабінету та якісного функціону­вання кабінету проводиться його паспортизація.
Мета паспортизації навчального кабінету – проаналізувати стан кабі­нету, його готовність забезпечити вимоги стандартів освіти, визначити основні напрями роботи, привести навчальний кабінет у відповідність до вимог навчально-методичного забезпечення навчально-виховного процесу.
Завданням функціонування навчальних кабінетів є створення передумов для:
·    організації індивідуального та диференційованого навчання;
·    реалізації практично-дійової і творчої складових змісту навчання;
·    забезпечення в старшій школі профільного і поглибленого навчання;
·    організації роботи гуртків та факультативів;
·    проведення засідань шкільних методичних об'єднань;
·     індивідуальної підготовки вчителя до занять та підвищення його науково-методичного рівня («Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів»).






  


    Оформлення математичного кабінету  - процес постійний і невпинний. Завжди хочеться додати сучасних матеріалів, тим більше, що перехід до дванадцятирічної (а тепер знов одинадцятирічної) школи і нової програми потребує такого оновлення. Але математика – наука класична, тому видання минулих років часто є досить корисними і сьогодні, їх зручно використовувати для індивідуальної роботи.
      Серед нових надходжень – збірники дидактичних матеріалів, важливі для сьогоднішніх випускників тестові завдання («Експрес-контроль», зошити для комплексного оцінювання знань, матеріали у форматі ЗНО), оновлені картки і плакати. Серед традиційних – підручники минулих років, зошити на друкованій основі із творчими завданнями, різноманітні завдання на готових кресленнях, математичні таблиці. Дуже корисними виявилися старі підручники у період очікування підручників нових.
         Перелічені посібники зібрані у великих кількостях – для всіх учнів, або, якнайменше, по одному на кожну парту. Хоча сучасна копіювальна техніка надає широких можливостей, кожен урок так забезпечити нереально, до того ж ми поважаємо авторське право. Це стосується більшості книг, на яких ми з колегами зупинилися на як корисніших та зручніших. Але дуже важливою є  можливість вибору, тому багато посібників ми маємо хоча б у одному примірнику – з метою порівняти, обрати незвичне, змінити типовий хід уроку. Це також різноманітна література енциклопедичного та довідникового характеру, періодичні видання з фаху, методичні розробки наших колег з міста і з усієї країни.







  Кожен вчитель обирає для себе власну стратегію підготовки і проведення уроку. Молоді вчителі часто спираються на видання типу серії «Майстер-клас», де пропонується загальна схема і план проведення/наповнення уроку. У кабінеті добірка матеріалів дозволяє створити оригінальний і сучасний урок з будь-якої теми.
       Власні методичні розробки і знахідки ми прагнемо сучасно оформити. До них можна віднести проекти «Євро-2012 на уроках математики», ігрові та фотопроекти, матеріали для класного керівника.
Виховна складова як триєдиної мети уроку, так і сучасної школи в цілому є дуже важливою. Вона реалізується і через роботу вчителя на кожному уроці, і через роботу класного керівника.     
        Широкий спектр матеріалів кабінету дозволяє провести сучасний виховний захід з предмету і не тільки. Дуже важливим ми також вважаємо наявність великої кількості творчих ідей щодо тем та змісту їх проведення («Код да Вінчі»: історія і сучасність», «Теорія ймовірностей та ігроманія», «Геометричні змісти писанкарства», тощо).
Це ж стосується і робіт учнів. Деякі з них роками є корисними і не втрачають актуальності (наприклад, моделі геометричних тіл), деякі створені «на перспективу» - проекти-презентації, фотоілюстрації до уроків, які створені нещодавно. Особливою частиною творчих робіт є вірші і сенкани про математичні науки.
  В кабінеті зберігається і використовується велика кількість допоміжних матеріалів до уроку – лінійки, транспортири, олівці, вирізані з паперу геометричні фігури, коробки різних форм і розмірів, предмети правильної геометричної форми. І нема потреби їх інвентаризувати – це повсякденна «колекція», яка постійно втрачає і набуває за рахунок самих учнів. Використання знань з математики у практичні роботи – одна з найважливіших складових засвоєння предмету.
          Стаціонарної «важкої артилерії» - комп‘ютера, проектора – кабінет не має. Але при необхідності ці переносні пристрої також використовуються. Є екран, зручна і широка дошка. До того ж «сучасний» - не є синонімом до «комп’ютерізований», бо специфіка математики як навчальної дисципліни часто вимагає «живого» прикладу і роз‘яснення, індивідуального темпу побудови зображень і т.д. А ось складні стереометричні зображення дійсно красиво малювати за допомогою програмного забезпечення.
            Завідувач шкільним кабінетом має бути не лише вчителем і класним керівником, але одночасно і бібліотекарем, дизайнером, завгоспом, організатором, архіваріусом, а іноді  - маляром, столяром і навіть спонсором. Але коли все збираєш сам і відповідно до  власних потреб (плюс - державних вимог), то приємно і легко знайти необхідний матеріал, порадити і поділитися, організувати і провести. Важче - зберегти та поновити, або описати-записати-надрукувати.

  Навесні в кабінеті з’являються квіти, а взимку – новорічні прикраси. Бо так само як вдома – на робочому місці має бути приємно і комфортно. І саме це задовольнить всім вимогам, забезпечить всі потреби і виконає всі завдання. 

Немає коментарів:

Дописати коментар